Parsza Toldot czyli następny stopień - Na Mojej Chmurze
Zamknij
Menu
Tora,  10/11/18

Parsza Toldot czyli następny stopień

Toldot czyli następny stopień

Najpierw zaczniemy od pierwszego słowa toldot. Mówimy tu cały czas o Icchaku, więc czemu się nie nazywa ta parsza Icchak tak jak się nazywała Noach? Z tego względu, że chcą nam pokazać co jest ważne i jak wszystko sprawdzamy to według naszych toldot czyli następny stopień.

Toldot czyli następny stopień

 

 

Czyli Jakow i Esaw to jest kontynuacja czegoś co było juz wcześniej. To jest dokładnie Kain i Abel i teraz jak to zrozumieć? Dlaczego to co się działo wtedy tu jest po raz drugi? W jaki sposób to powstaje? I o co w tym chodzi?

Z tego wychodzi, że Riwka to jest Chawa. I tam pamiętamy, że ten błąd pierworodny który robi Adam jest dlatego że słucha Chawy. A tu Riwka mówi do Icchaka posłuchaj mnie. Dlaczego?

Następne pytanie, skąd się biorą te imiona? I dlaczego jest napisane, że Esaw wszyscy go nazywali, a Jakowa tylko Stwórca nazwał. Esawowi wszyscy dali imię, a Jakow dostał imię od Stwórcy. I czy naprawdę Esaw ma trudności z wyjściem, bo później się okazuje że Jakow go trzyma za piętę. I czy mimo, że on kupuje to pierworództwo od swojego brata, w jakim miejscu mamy udowodnienie, że Stwórca to przyjął. I wiele innych pytań.

Oszustwo

Mamy tutaj też jakąś chytrość i oszustwo. Zdobyte pierworództwo i błogosławieństwo przez oszustwo. Jakow oszukuje swojego brata. I to oszustwo ma być dla nas czymś do podziwu. Ciekawe takie.

Więc Icchak chce Esawa. Dlaczego? Dlaczego on woli Esawa. Esaw się urodził owłosiony, z włosami i z zębami i to nie ma nic wspólnego z tym co my widzimy w naszym normalnym życiu. Chodzi o to że Esaw jest ze strony otrzymywania dla siebie. On przedstawia sobą największe pragnienia i o to chodzi, a nie że miał jakieś męskie atrybuty. Bo Jakow był o wiele ładniejszy od niego. Tu wcale nie mówi się o fizjonomii, jak który wyglądał.

I dlaczego Icchak tak wybiera?

Bo on jest na bardzo dużej wysokości i jemu chodzi o gmar tikun. I ponieważ jest tylko jeden taki który siedzi w namiotach, czyli nie ma dużych naczyń i potrzeb. W gmar tikun muszą być największe naczynia jakie istnieją. I te naczynia ma Esaw i dlatego go Icchak wybiera.

Teraz sprawdzimy to oszustwo. Kto pierwszy był który oszukał w bereszit? Kto pierwszy zastosował podstęp? Wąż. Zabrał światło. Więc żeby oszukać węża trzeba zastosować to samo oszustwo,  nie można inaczej z tym walczyć.

Złamany kij

Raw z Kocka mówi, że jeżeli masz kij i złamiesz ten kij czyli będziesz bezpośrednio walczyć z tym złem to co masz ze złamanego kija? Dwa kije. A jak łamiesz bezpośrednio zło  to masz dwa zła. Nie ma więc bezpośredniej walki. Tylko przez podstępy chytrość.

W chwili gdy Jakow przychodzi po błogosławieństwo i ubiera się w te szaty Esawa to pokazuje,  że w chwili potrzeby on potrafi używać te same naczynia, które ma Esaw. To mówi Icchakowi. Icchak mimo, że myślisz, że ja siedzę tam w namiotach i cały czas jestem tylko dla Stwórcy, jak jest potrzeba ja potrafię mieć to największe naczynie.

Dokładnie tak jak 6 dni pracujemy dla soboty, a w sobotę ma być właśnie ta wielka uczta, ta wielka biesiada, ta wielka radość. To ma być nieskończony apetyt i nieskończona radość. I to dokładnie też widzimy jeżeli bierzemy na przykład Ester, która jest kdusza, ale ma do pomocy 7 swoich dziewcząt.

Ubranie

A teraz ubranie, które jest używane do błogosławieństwa, te ozdobne szaty Esawa jak one powstają? Lub skąd się biorą? Bo one są już na samym początku. Stwórca po tym jak był ten grzech pierworodny zrobił szaty dla Adama i Chawy. To były szaty ze skóry, z różnymi tam wizerunkami itd. Więc te szaty, które się składają z ośmiu warstw, to są szafy tego który będzie poświęcał teraz korban dla Stwórcy.

I kto poświęca korban dla Stwórcy do tego momentu, że mamy już tam przyjęcie Tory jest zawsze pierworodny.

Ale pierworodny jest w dwóch warstwach

Jest pierworodny w stworzeniu i jest pierworodny w zamyśle. Pierworodny w zamyśle to jest np. wchodzi człowiek do jakiegoś pokoju. Jest w pokoju i nagle on czuje, że on chce usiąść. Idę do ściany i są tam jakieś poskładane krzesła. Otwiera to krzesło i siada, więc on najpierw żeby usiąść na tym krześle on musi nad tym myśleć. Dokładnie tak mamy w bereszit. Drugi który wchodzi do pokoju widzisz co się dzieje o facet siedzi na krześle, więc też siada. Ale on już nie jest pierwszy, który siądzie.

Albo inny przykład. Mamy probówkę i do tej probówki wsadzimy na przykład dwa kamyczki. Pierwszy, który będzie na dole będzie ostatnim, którego wyciągniemy z powrotem. Bo który wyjdzie będzie ten drugi. Dlatego też pierwsza kropla stworzenia to jest właśnie Jakow, druga kropla stworzenia to jest dopiero Esaw. Esaw więc wychodzi pierwszy, ale Jakow trzyma go za nogę, za zapięte. Żeby Esaw pamiętał, że on tym pierwszym nie jest.

I kiedy spotykamy, że Stwórca przyjmuje ten podstęp Jakowa?

Z Esawa wychodzi 70 narodów i pierwszym z tych narodów jest Egipt, ostatnim jest Edom. Co więc dzieje się wtedy jak mamy te 10 plag i wtedy jak Mojżesz ma tam iść do Faraona ? Wtedy dopiero z tego określenia, które on tam ma przekazać faraonowi rozumiemy i mamy jasne, że Stwórca przyjmuje to co Jakow zrobi. Bo tam mamy takie zdanie: tak powiedział Stwórca syn pierwotny Israel.  I co to oznacza? Do tego momentu Egipt był na pierwszym miejscu, a od tego momentu jest ktoś inny. Jeżeli Egipt nie wykona tego, jaką ostatnią najgorszą karę, taką naprawdę poważną on dostaje? Śmierć pierworodnych. Więc rozumiemy już bardziej co się dzieje pomiędzy Esawem i Jakowem.

Spróbujemy też zrozumieć te imiona.

I zanim dojdziemy do imion to spróbujemy też zrozumieć coś co jest trochę takiego trudnego na razie i nam się to za bardzo nie udaje nawet przy pomocy Ptichy. To jest ta odwrotna wartość pomiędzy światłem i naczyniem.

Wiemy, że mamy keter, chochma, bina, tiferet i maluchów. Teraz keter i chochma to są jako coś dwa najwyższe i to jest aszpaa czyli emanacja. Bina, tiferet i maluchut zajmuje się kabałą czyli przyjmowaniem. przyjmowaniem oczywiście dla siebie która ma być naprawione do przyjmowania dla emanacji.

Litery

Z biny, tiferet i maluchut pochodzą filtry, czyli litery. I mamy 22 litery, więc jak to może być ten podział. Warto bardziej się skupić i zrozumieć, bo w tym podziale też mamy też te włosy. W torze są używane trzy rodzaje liter. Są litery duże, litery średnie i litery małe.

Litery duże należą do biny, litery małe należą do maluchut, litery środkowe należą do tiferet. W binie mamy 9 liter od alef do tet, a w tiferet 9 liter od jud do cadi. Pozostało nam 4 więc w malchut tylko 4 skoro w każdym musi być 9? Więc co się dzieje w malchut? W malchut mamy jeszcze litery końcowe mamy jeszcze dodatkowo litery końcowe MANCEPACH czyli mem, nun, cadi, pe i kaf. I to są te najcięższe diny, te czerwone włosy.

Litera bet

Teraz przypominamy sobie, że w jakiejś parszy mówiliśmy, że każda z liter chciała być tą literą, z której się rozpocznie cała ta rzeczywistość. Całe istnienie, które powstało w zamyśle stworzenia. I każda litera tam przedstawiał czemu nie zacząć od niej. W końcu została wybrane Bet. Dlaczego bet? Bo bet to jest właśnie bracha czyli błogosławieństwo.

Co znaczy w takim razie to błogosławieństwo, o którym tutaj tyle się mówi w tej parszy? W Zoharze napisane jest coś takiego: Inny Bóg będzie zasłonięty i nie będzie miał owoców. To znaczy, że bereszit i ta bracha to właśnie  mowa o tych owocach. I dlatego mamy też święto, które się nazywa tu bi Szwat i wtedy sprawdzamy dokładnie te owoce.

To nie mowa owocach na drzewie, tylko o owocach naszych działań. Co dokładnie robiliśmy i co dokładnie osiągnęliśmy. Czy jest w nas już zrozumienie bliższe tego co mamy osiągnąć, czy już rozumiemy lepiej po co tu jesteśmy?

Owoce.

Bo to ladat to jest właśnie bracha, a toldot to jest tolada. Cała pasza mówi więc o sprawdzaniu owoców naszych działań. To nie chodzi o jakieś materialne działania, że kupiliśmy nowy samochód, nowy telewizor lub że mamy jeszcze parę dzieci. Bo toldot czyli następny stopień to też tłumaczy się jako dzieci. To chodzi czy się przybliżyliśmy, czy jesteśmy tam gdzie byliśmy. Jeśli jesteśmy tam gdzie byliśmy odnośnie rozwoju ten rok był daremny.

Esaw według Raszi pochodzi od asuj zrobiony. Zrobiony dlatego bo on wychodzi gotowy. On wychodzi z zębami, co prawda nie ma opisu czy to są zęby mleczne, czy już normalne zęby. Ale wychodzi z zębami, włosami na głowie i też z brodą. Czyli to już jest asuj, ale później biorą mu to jud i przekazują do Jakowa. Wtedy Jakow się nazywa akew, bo on trzyma za akew czyli za pięte i dlatego jego imię Akew. Ale jak biorą to jud od Esawa i dają jemu to mamy wtedy Jakow.

Imię Jakowa

Z drugiej strony jeżeli przyjmujemy, że Stwórca daje to imię to musimy to też sprawdzić. Wtedy widzimy jakie litery istnieją w imieniu Jakow. Mamy jud – 10 ddibrot 10 przykazań. Ain to 70 narodów świata, bo pamiętamy, że biorąc to ubranie pokazuje, że ma też te naczynia w sobie tylko ich nie używa. Kuf to 100 ama w olam. Ostatnia bet dwie tablice. Teraz rozumiemy dlaczego to Stwórca nadaje to imię. Właśnie w tym to widzimy.

Powstaje teraz pytanie: okej jeżeli tak to rzeczywiście wyglądało, że Jakow sądzi, że jemu się to należy ta bechora, ta pierworodność, to czemu on czeka z tym dokładnie na ten dzień jak ma 15 lat ? To czemu to się nie dzieje w wieku jak mają 13 lat. Rozumiemy, że kto wtedy składa ten korban od 13 do 15 lat to jest właśnie Esaw. Czemu nie Jakow. Czemu jemu wtedy to nie przeszkadza, a dokładnie w tym jak Esaw wraca taki zmęczony i usłyszeliśmy z jakiego powodu dzieje się co się dzieje.

Jedno naprzeciw drugiego

Bo jak jest wtedy Esaw przychodzi taki zmęczony Jakow już jest w trakcie przygotowania tej potrawy. Z jakiego powodu Jakow to robi? Bo co się dokładnie stało w tym czasie jak Esaw był nieobecny? Zmarł Abraham i wtedy Jakow mówi do Esawa co ty nie nie wiedziałeś że dziadek zmarł? Jak może powstać w nim to pytanie? Skąd Esaw miał wiedzieć?

Ale my wiemy, że Stwórca stworzył jeden naprzeciw drugiego i jeżeli jeden znika to automatycznie znika drugi. Pamiętamy znika Jecer Ra znikają też prorocy. Znika Mojsze znika Balak.

Więc co tutaj się stało?

Esaw miał w planie oddać Nimrodowi za to co on zrobił ojcu.  Ale ponieważ Nimrod był ubrany w te szaty Adama Hariszona i rozumiemy że to były takie specjalne szaty. Były tam różne wizerunki zwierząt. I jak naciskał w miejscu gdzie był niedźwiedź na przykład, to wychodził mu niedźwiedź na pomoc i takie inne rzeczy. Więc skarży się cały czas Esaw, że on chce polować, a nie może bo Nimrod określa, że wszystkie strefy polowania są jego.

I on przez cały czas tam nie wiedział jak sobie z tym poradzić dopóki Jakow nie dał mu rady by namówił Nimroda by zrzucił te szaty. Wtedy będą się mogli bić jak równy z równym. I wtedy jak się już się bili to Esaw był taki naprawdę silny zlikwidował Nimroda. I w tym dokładnie czasie też umiera Awraham. Bo Nimrod to była druga strona Awrahama.

I co się dzieje wtedy? Dlaczego wtedy dokładnie Jakow zdecyduje, że to on jest pierworodny. Z jakiego powodu? Pamiętajmy,  że to jest człowiek, który nie robi dla zapłaty.

Spróbujemy sprawdzić to od samego początku.

Pierwszy który ma te szaty to jest Adam. Komu on je daje? Pierworodnym po tym jak już nie ma Abla jest Kain. On je daje Kainowi? Te szaty później spotkamy u kochena, ale tutaj kochena jeszcze nie ma. Czy Kain dostaje te szaty? Nie, daje je Setowi. Dlaczego? Bo zabił brata i ma na rękach krew. Esaw też zabił i też ma na rękach krew. Kto ma krew na rękach już jest niegodny tego.

I dlatego tak się dzieje. Mimo, że pierworodność jest całkiem inna, tylko ten który jest godny dostaje, tylko ten który jest godny ma prawo składać na ofiarę. I tylko ten, który jest godny ma prawo być w kontakcie ze Stwórcą.

Rozumiemy już więc co się dzieje z tym u Esawa przez te włosy, które są dinin, te czerwone włosy. Też w naszym tutaj życiu wzburzony też to jest dinin. Bo nie wiedzieć co robić ze sobą to jest co byśmy nazwali zaburzona energetyka. To jest dinin czyli to wszystko ze strony Esawa.  Bo co wiemy to że w acilut mamy to światło proste. Potem mamy brija, jecira i asija. I mamy olam haze nasz obecny świat. W gmar tikun światło, które jest w acilut ma dojść aż do asija. A brija, jecira i asija ma zejść poniżej.

To jest dosyć głęboko ale spróbujemy to jakoś liznąć. To znaczy, że to co my mamy dzisiaj dla nas czyli dla tych mówiących, będzie wtedy dla zwierząt i tak dalej i tak dalej.

Teraz postaramy się zrozumieć co znaczy wartość odwrotna naczynia i światła.

Pamiętamy jak wygląda parcuf: keter, chochma, bina, tiferet i malchut. Tiferet możemy też podzielić pamiętamy jak: chesed, gwura, tiferet, necach, hod, jesod. Czyli 6 chagat nehi – to od pierwszych liter tych sfirot na końcu malchut. Keter chochma bina, pod tym chagat nehi i na końcu malchut.

Spróbujemy raz jeszcze zrozumieć co się dzieje ze strony świateł. Jakie światło mamy nefesz, ruach, neszama, haja i jehida. Naranhaj. Teraz wyobrażamy sobie jakieś światło jest w keter.

Gdzie jest więcej miejsca? Jak uważacie? W keter czy w malchut? Gdzie znajduje się zawsze keter? Zawsze na górze. Czyli on jest czym? Podstawą piramidy czy jej szpicem? Szpicem. Czyli tam jest najmniej miejsca, a gdzie jest najwięcej? W malchut czyli w podstawie piramidy.

Keter czy malchut?

Czyli teraz bierzemy najlżejsze światło które mogłoby wejść to nefesz i ono może wejść tylko do keter. Dlaczego? Dlaczego ono nie może wejść niżej, przecież tam jest więcej miejsca? Dlaczego to światło które jest w keter nie może wejść głębiej? Bo brak jest podobieństw. Ono wchodzi tylko tam gdzie jest podobne. Keter potrzebuje tylko to najmniejsze światło hasadim, a cała reszta musi się najpierw upodobnić żeby to światło mogło wejść.

I jak cała reszta się podobni to wchodzi to światło keter na całą długość. i co się dzieje wtedy? Wtedy keter może przyjąć następne światło, ale cała reszta jeszcze się nie upodobniła więc keter nie może przyjąć następnego świata.

Więc rozumiemy, że keter, chochma, bina to jest kdusza. A gdzie jest cała praca jest właśnie w tym chesed, gwura, tiferet, necach, hod, jesod, któe działają na malchut. I ta prawdziwa praca jest pomiędzy jesod i maluchut bezpośrednio. Odpowiednio do tego też mamy też tą klipę, która się nazywa klipot wenus i znajduje się w środkowej części tiferet.

Jak walczymy z wężem?

Zapamiętajmy tu coś bardzo ważnego, że tylko przez oszustwo możemy walczyć z wężem. Nie walczymy z nim bezpośrednio. Bezpośrednio to dokładnie jak mówił Rabi z Kocka.  Jak masz kij i go łamiesz bezpośrednio to masz teraz dwa kije. Czyli nie potrafimy naprawić się bezpośrednio nigdy. Bo nawet mamy te przykłady, które są w Gmarze,

Np. mówi się człowiekowi jak chcesz zarabiać więcej zacznie maaserować. nie mówi mu się bezpośrednio masz dawać maaser, bo tak Stwórca powiedział. Tylko mówi się jak chcesz zarabiać więcej zacznij maaserować. To jest prawda bo to już zostało też sprawdzone I też Stwórca mówi: Chcesz mnie sprawdzić to jest twoja druga sprawdzenia mnie.

Riwka ma pretensje

Teraz przejdziemy do czegoś też ciekawego. Pamiętamy że Riwka nie mogła zajść w ciążę. I modlitwa Icchaka zmieniła to. Wspominaliśmy w poprzedniej parszy siłę modlitwy, ale tutaj po tym jak Riwka zachodzi w ciążę to rozumiemy, że nie można było sprawdzić dokładnie czy ona ma bliźnięta czy nie. Więc tu pytanie, bo ona przechodzi w jakimś miejscu, w którym jest awoda zara i tam ona odczuwa. Później przechodzi koło miejsca gdzie się modlą i tam odczuwa. Więc o co Riwce tutaj chodziło? Bo rozumiemy że  Riwka i Icchak to są ludzie już na jakimś dużym poziomie przybliżenia do Stwórcy. To nie są ludzie to są pragnienia, ale to są pragnienia które są bardzo czyste.

Czyli one dokładnie wiedzą o co Riwka ma pretensje. Przyszła tutaj z pretensjami. Jakie ona ma pretensje? Ona wie, że jeden pójdzie do prawdziwej pracy. Ona wie, że ma dwóch. wie że jeden z nich pójdzie do awoda zara, a tylko drugi pójdzie do tej prawdziwej pracy do połączenia się ze Stwórcą. Więc o co ona ma pretensje? 

Nie bliźniaki

Bo mamy tam napisane w oryginale zamiast bliźniaki jest użyte słowo tomim. Jeden to jest tam a drugi to jest met. Met to znaczy zmarły. Tam to taki, który jest naiwny. Zmarły Esaw ten martwy, bo dla niego Tora jest martwa. A tam naiwny bo jeszcze tej Tory nie użył.

Więc o co ona ma pretensje skoro ona to wie? I czemu z tymi pretensjami nie idzie do Icchaka? Bo przecież to Icchak jest tym wielkim kochenem. I to u niego jest to ubranie tego wielkiego kochana. Czemu Riwka idzie w jakieś inne miejsce? ona idzie do jesziwy w Ewer i pyta Stwórcy. Tam ona ma te pretensje.

Ma pretensje czemu ona ma urodzić Esawa.

Bo Sara nie rodziła Ismaela. Ona się sprzeciwia że ona ma teraz rodzić Esawa. I wtedy Stwórca jej mówi że będziesz miała tych dwóch. Jeden będzie odpowiedzialny za to. Jeden będzie miała 70 narodów,  drugi będzie ten naród, który będzie doprowadzał do mnie.

Teraz widzimy tą różnicę pomiędzy Jakowem i Esawem. Cecha charakterystyczna Jakowa jest chesed czyli emanacja i czasami przyjmowanie dla siebie raz na tydzień w sobotę. Lub ubranie się w skóry żeby otrzymać to błogosławieństwo. A Esaw otrzymywanie dla siebie i czasami może się wydarzyć emanacja, miłość do brata. Pomoc bratu że spotkamy to też jakiś radość ze spotkania z bratem. To że odczuwa że musi się zemścić za ojca sporadyczne takie, ale największe co w nim takiego charakterystyka, to jest chęć otrzymywania.

Bili się w brzuchu

Mamy też jeszcze wspomnienie, że jak tam są w brzuchu to przez cały czas tam między sobą walczyli. Nie byli w spokoju. to też rozumiemy dlaczego. Bo Esaw przez cały czas chce wyeliminować Jakowa. Dokładnie jak zrobił Kain z Chawlem. Więc rozumiemy z tego że Riwka to jest naprawa Chawy. Błędy które zrobiła Chawa naprawia Riwka.

Zatem  tą cechę, którą mieliśmy Chawy i naprawa tej cechy jest Riwka. I to już masz dokonujemy to naprawę. Bo to nie są jakieś postacie które są na zewnątrz tylko to wszystko w nas.

Więc jeżeli już wspomnieliśmy coś co się wydarzy później chronologicznie wspomnieliśmy też tych pierworodnych i dla pierworodnych. Zrozumieliśmy, że pierworodny czyli bchora  i bracha. Bracha to jesod, a bchora należy do keter, chochmy i biny czyli do trzech które są kdusza. Bchora najbardziej należy właśnie do chochmy. Czyli to już jest światło ruach. To jest już następne światło, które wchodzi i jeżeli jest gotowość może wejść i napełnić też całą malchut jeżeli już nastąpiła naprawa i upodobnienie.

Odwrotność pomiędzy naczyniem i światłem

To właśnie pokazuje nam te odwrotność wartości pomiędzy naczyniem i światłem. Bo inaczej całe światło weszłoby do naczynia nie gotowego i spowodowało jego złamaniu, więc odpowiednio do gotowości naczynia dopiero może wejść światło.

Czyli kto ma bchora, kto ma chochmę może też prowadzić innych. I o to właśnie chodzi o to błogosławieństwo.Tutaj mamy wspomniane 33 razy to błogosławieństwo. Bo to chodzi o otwarcie oczu, żeby widzieć to co on stworzył, on Stwórca. To jest właśnie chochma, otwarcie oczu. Widzieć to co było zasłonięte.

Więcej chochmy

Zatem wszystko przy pomocy większego rozumu, przy pomocy większego zrozumienia. Tylko więcej chochmy może doprowadzić do naprawy tej zepsutej chęci, a nie bezpośrednio. Bo atak bezpośredni to znowu tak jak mówiłam dwa kije, a przez chytrość, podstęp wygrywamy te walki.

Jakow ma też inne imię. Kel i z tego też Jaszar Kel. Jakow już przedstawia szefa, a szefa to jest obfitość. Z tego mamy laszpija obfitować. Jeżeli byśmy się to wysilali wytłumaczyć na polski, ale to nie będzie dobrze. Wszystkie słowa w innych językach od czasu jak zostały pomieszane te języki, nie przedstawiają tego, w którym zostało wszystko stworzone. O tym już też mówiłam, że jest różnica pomiędzy językiem, w którym zostało wszystko stworzone i językiem, który obserwuje to co zostało stworzone.

Czyli jaki jest Toldot czyli następny stopień?

Ok Toldot czyli następny stopień nas interesuje i patrzymy co z tego jest w końcu. Bo w końcu pamiętamy że Icchak chcę gmar tikun. W gmar tikun potrzebne są największe naczynia. I ma do wyboru albo naczynia Esawa, w którym nie ma chęci ich naprawy. Albo naczynia Jakowa, które wydają się małe, ale potrafią też być duże. Oczywiście, że wybiera Jakowa, bo chodzi o naprawę tego naczynia, a nie jego tylko istnienia. Dlatego mamy głos Jakowa i ręce Esawa, bo ręce to właśnie są te naczynia, co potrafię tymi rękami objąć. Więc to są ręce Esawa czyli dokładnie te same naczynia.

Nie patrzcie na to wszystko jako na ludzi, ale jako na chęci. Tu chodzi aby z jesod dać światło chochmie. I też Riwka naprawia Chawę, która miała wątpliwości. Riwka już wątpliwości nie ma. Ona już wie, że błogosławieństwo ma dostać Jakow.

Śledź mnie w social mediach

Dodaj komentarz

Please Login to comment

Dodaj komentarz

  Subscribe  
Powiadom o
Tora,  18/11/18

Parsza Wejece – wyjść z fałszywej natury

W tej parszy jest bardzo dużo materiału, więc dziś wszystkiego nie otworzę. Będziemy rozważać jak wyjść z fałszywej natury. Parsza Wejece – wyjść z fałszywej natury Zaczniemy od IRA. I ci którzy w jaki sposób już dochodzą do momentu, że mogą zrozumieć co znaczy dokładnie słowo IRA. Widzą naprzeciw siebie tą potęgę, która jest niemożliwa do […]

Tora,  10/11/18

Parsza Toldot czyli następny stopień

Najpierw zaczniemy od pierwszego słowa toldot. Mówimy tu cały czas o Icchaku, więc czemu się nie nazywa ta parsza Icchak tak jak się nazywała Noach? Z tego względu, że chcą nam pokazać co jest ważne i jak wszystko sprawdzamy to według naszych toldot czyli następny stopień. Toldot czyli następny stopień     Czyli Jakow i […]