Lech Lecha idź sobie. - Na Mojej Chmurze
Zamknij
Menu
Tora,  20/10/18

Lech Lecha idź sobie.

Lech Lecha idź sobie – w tłumaczeniu na język polski. Idź sobie, ale nie powiedziane dokąd. Powiedziane to jest do Abrama, ale kto to Abram. W tej parszy wspomniany jest też Lot, Ismael i mamy też wspomnienie Brit mila, więc o czym o czym mowa w tym Idź? Czemu ma iść i dlaczego iść?

 

W jakim celu Lech Lecha idź sobie?

Jak można by zrozumieć, że ma Lech Lecha iść sobie? I tam są nawet jakieś 3 takie ogłoszenia. Zostaw swój naród, zostaw swoje miejsce, zostaw dom ojca. Co to może być takiego?

Zajmiemy się kabalistycznym wyjaśnieniem tych pojęć. Kto to jest w takim razie Abram? Czy to jakaś postać która tam występuje czy to jest coś innego kabalistycznego? Nie. To jakaś siła, która jest w nas. I w tej sile mamy jakąś literę którą się dodaje – literę hej.

Dodatkową literę Abram otrzymuje kiedy przechodzi Brit mila, jako znak że niego z tej siły będzie rozwijać się cały naród. Będzie jakby protoplastą tej naszej prawej strony. I od tej pory Abram nazywa się Abraham.

Potrzeba

 

Jeżeli patrzymy no samo słowo Beresziti ono jest takie dziwne. Dlaczego jest napisane bereszit? Po co jest to be wskazujące i komu to be jest potrzebne? Wystarczyłoby samo reszit. Reszit to początek, więc po co to be.

Jeżeli zwrócicie uwagę to w prawdziwym Pięcioksięgu to be jest podkreślone takie, pogrubione i jest trochę większe. Wynikałoby, że mamy tutaj niepotrzebne be i niepotrzebne zużycie atramentu, żeby zrobić większą literę. O co więc tutaj chodzi?

Może zaczniemy od jakiegoś przykładu. Jak stolarz chcę zrobić stół lub krzesło, to co on musi wykonać? Najpierw musi wymyślić ten stół i to krzesło. Stworzyć projekt tego czegoś co będzie chciał budować.

Plan

Czyli jest coś przed tym tworzeniem. Przed tym, że ścinamy drzewo żeby je zamienić na deski, deski przygotować do połączenia, wyheblować, oszlifować i połączyć tak aby powstał stół.

Czyli ten projekt to już jest pierwsze tworzenie, bo sam projekt też jest tworzenie. On co prawda nie zajmuje się materialnym tworzeniem, ale jest dużo bardziej skomplikowany i jest dużo bardziej finezyjny. Bo w rzeczywistości bardzo trudno wykonać cały finezyjny projekt. Trzeba na przykład rzeźbić to drewno, bo może być w tym zamyśle, że ten stół ma na przykład finezyjne nogi albo jakieś specjalne blat.  Okej to mamy już coś co przychodzi przed tym wykonaniem.

 

 

Wykonanie

A co jeszcze co może być jeszcze przed tym projektem? Potrzeba tego stołu. Ja chcę usiąść przy czymś albo ja chcę postawić komputer na czymś. Wtedy powstaje potrzeba, z potrzeby powstaje zamysł stołu, a z zamysłu powstaje dopiero jego wykonanie.

Czyli mamy coś co ma przed sobą, zanim zostało wykonane dwie poprzednie. Czyli to nasze wspomniane wcześniej bet, bo bet to jest numer 2. Zanim więc powstaje coś materialnego istnieją dwa duchowe. Pierwsze duchowe to jest potrzeba, a drugie duchowe to jest zamysł stworzenia. I dopiero wtedy następuje wykonanie w materialnym.

I żeby to nam było bardziej jasne pójdziemy sobie z tym dalej. Otóż, cała rzeczywistość powstała przez wymówienie. Cała rzeczywistość powstała przez słowa. Słowa to jest użycie liter.

I spróbujemy też zrozumieć tą najstarszą książkę świata, którą napisał Abraham. I może zrozumiemy skąd się wzięła cała astrologia i zrozumiemy dlaczego kabała jest z tym wszystkim mylona.

Bo ta książka właśnie zajmuje się astrologią, zajmuje się literami, zajmuje się porami roku i zajmuje się przede wszystkim czymś, co my nazywamy jako cztery litery Hawaja.

Jak powstają litery?

Mamy 22 litery hebrajskie, które mówią o całej rzeczywistości. Przy pomocy tych 22 liter powstała cała rzeczywistość i to jest właśnie opisane przez Abrahama w tej jego książce która się nazywa Sefer Jecira. Teraz musimy zrozumieć jak powstają te litery.

Więc rozumiem że mamy coś takiego że jest światło. Czy w świetle litery są możliwe? Stworzone zostało światło i naczynie. Litery nie należą do światła tylko do naczynia i aby powstały litery bina musi być podzielona.

Z czterech liter hawaja mamy całą rzeczywistość tzn. znaczenie tych liter, ich połączenia między sobą, ich oddziaływania wzajemnego między sobą, to wszystko buduje tą całą rzeczywistość.

Zaczynamy więc rozumieć w jaki sposób jest możliwe przekazanie coś z duchowego do materialnego, bo przekazujemy słowem.  Widzimy zatem jak tworzona przez Stwórcę cała rzeczywistość słowami.

Jeżeli patrzymy na cały Pięcioksiąg to widzimy, że wszystkie imiona, które mają te wszystkie pięć ksiąg, cały czas mówi się o słowie. I też ta parsza, o której my mówimy znowu kończy się na słowie, bo Brit Mila to znowu mila czyli słowo.

Wewnętrzne i zewnętrzne

Teraz zrozumienie to znaczy wewnętrzny i zewnętrzny czyli pnimi albo hiconi jest bardzo istotne. Bo my w naszej codzienności też je ciągle używamy. zależy to od intonacji. Pnimi jest bardziej delikatny, hiconi  jest bardziej takie ostre. Można powiedzieć np. Przynieś mi szklankę wody albo Mogłabyś mi przynieść szklankę wody? To jest ta różnica pomiędzy zewnętrznym i wewnętrznym – w intonacji, w odczuciu.

Zwróćmy też uwagę, że ta rzeczywistość o której mówimy chyba nie jest związana z materią. Nie ma tu żadnego wspomnienia jeszcze materii, więc co w tej rzeczywistości mamy? Samo imię Abram możemy podzielić na ram i aw. Ram czyli wysoki to reisz i mem, lub na odwrót mar czyli gorzki. I to od nas zależy czy to będzie gorzki czy wysoki. Tutaj na naszej drodze właśnie bawimy się tymi dwoma literami, tą zamianą mar na ram. Po to istnieje ta cała rzeczywistość.

Lech Lecha idź sobie.

W tej rzeczywistości wiemy, że mamy złamanie naczyń. I co się dzieje przy tym złamaniu naczyń? Klipot i Iskierki które tam się wałęsają w tych klipot.

Więc wróćmy do naszego pytania po co Abram ma iść i po co robi wszystko co on tam robi? Żeby poszukać te iskierki i wtedy co się dzieje z nim jak on te Iskierki osiąga? On przychodzi do Egiptu i co tam się dzieje w Egipcie?

On przychodzi ze swoją żoną, daje swoją żonę jako swoją siostrę i  jestem szczęśliwy, że ktoś jej używała, a później uzyskuje refundację strat.

Ciekawe takie prawda? Ale popatrzmy inaczej. Ona nie potrzebuję nic udowadniać i Abraham nie potrzebuje nic udowadniać.To znowu mamy jakieś słowo siostra, które uratuje, że jak on powie inaczej to zabiją Abrahama. Lub jeszcze coś ciekawe, że Sara jest taka piękna. Pamiętamy, że Sara już jest prawie ponad około 100 lat i dalej jest taka piękna. O co tu może chodzić?

Więc co to jest Awraham?

Co on nam reprezentuje? Bo jeżeli zwracamy się do tego wszystkiego co poznajemy według tego co nam mówi Baal szem Tow, że Tora może być dla wszystkich i Tora może być dla każdego. To wtedy Tora dla wszystkich to jest zewnątrz, a Tora dla każdego to jest wewnątrz.

Więc dla każdego wewnątrz co może być Abraham? Co one prezentuje? Wtedy to nie jest jakiś człowiek w nas, tylko to jest jakaś siła. Wtedy też jego żona Sara będzie coś innego, nie jakaś żona, która się nagle tam robi siostra. I może zrozumiemy jakie iskierki mogły zostać tam pobrane z Egiptu.

Co nam to mówi: idź ze swojego kraju, ze swojej ojczyzny, z domu ojca. Zauważamy, że nie jest powiedziane dokąd Abraham ma iść.

Ok wiemy, że to siła która pcha nas do osiągnięcia duchowego, zbudowana na pewności, że jest ktoś, który to wszystko stworzył. I co to jest ta pewność? To wiara, więc Abraham nam przedstawia wiarę – Chesed.

A co w takim razie Sara przedstawia?

Pamiętamy, że to wszystko u Faraona w Egipcie. Otóż Sara to chochma. On potrzebuje chochmę by dać sobie radę w tym ziemskim i dlatego wtedy to jest siostra.

Więc przy pomocy właśnie tej chochmy, zostaną znalezione te wszystkie rzeczy, o których powiedziane, że Abaham wraca z wielkim bogactwem. Co to za bogactwo? To są iskierki, które znajdują się w tych naczyniach. Iskry to światło zewnętrzne i zmiana tego na światło wewnętrzne to jest właśnie to prawdziwe bogactwo.

Bo jeżeli patrzymy na podział zeir ampina tj na chesed gwura i tiferet to z tego rozumiemy, że właśnie ta część która jest po prawej stronie to Abraham, a która jest po lewej stronie to Icchak. A w środku Jakub, który jest jeszcze mały, to znaczy znajduje się jeszcze w ciemności, ale tylko poprzez rozwój, przez zbieranie tych wszystkich iskier on buduje siebie. I z tego powstaje jego wielkość, powstaje Izrael.Czyli ze strony naczynia  mamy zawsze trzy światło chasadim.

Więc teraz rozumiemy co to znaczy zostawić ten kraj, tą ojczyznę i ten dom ojca. To są światła, które są związane z chesed, gwura i tiferet. Czyli mamy tutaj necach, bina i chochma. W tym wyjściu z kraju mamy wtedy necach,  wyjście ojczyznę to jest bina, wyjście z domu aby osiągnąć chochmę.

Przy pomocy tych trzech wyjść, mamy te wszystkie trzy osiągnięcia, które mają nas doprowadzić do tego, że z mar przechodzimy do ram. Przy pomocy właśnie tego podniesienia się w tych trzech, przy pomocy tych trzech świateł, Abraham otrzymał tą dodatkową literę w imieniu.

Teraz zrozumiemy to jego wyjście

Popatrzmy na plaże i na morze. Zwróć uwagę na przykład, że piasek na plaży mimo, że jest bardzo blisko morza to jest coś najbardziej suchego. Kiedy kończy się noc i świt już prawie powstaje, wtedy jest największe ciemność. Właśnie tutaj chodzi o to, że wszystko co już jest chcę zawsze wyjść dalej, dlatego są te fale.One są po to, żeby morze mogło pójść dalej. suchość piasku jest żeby iść dalej, noc jest najciemniejsza aby kontynuować. I tak wszystko to działo.

Więc wychodzimy tu z wewnętrznego na zewnątrz. I wtedy mamy coś takiego Na początku musi być potrzeba. Później mamy chochmę i budujemy, ( to jeszcze w zamyśle). Potem mamy, język którym to przekazujemy, później mamy olam. Olam to jest już ta rzeczywistość martwa i na końcu mamy człowieka Ben Adam który to wykonuje.

Widzieć i słyszeć

Czyli mamy dwie możliwości obserwacji. Mamy możliwość widzieć oczami i mamy możliwość słuchania. Oczami widzimy wszystko bardzo ostro, bardzo wyraźnie i bardzo twardo. Słyszeć słyszymy bardzo miękko, bo słyszymy dokładnie co chcemy. Czyli w słyszeniu my już bierzemy udział. Bo każdy słyszy co jest gotowy słyszeć. nie słyszy nikt absolutnie co jest mówione, tylko co on gotowy usłyszeć.

Wtedy byłoby normalne powiedzieć, że cały naród w nas słyszy te głosy, ale to chodzi żeby cały naród widział te głosy. I zrozumienie tego stwierdzenia  widzieć te głosy, jest właśnie całą naszą naprawą. Bo o to chodzi, żeby słyszeć dokładnie tak jak widzieć. To znaczy, wtedy każdy słyszy dokładnie to co jest powiedziane i wtedy to jest gmar tikun. Do gmar tikun każdy słyszy według tego co uważa, że on chce słyszeć.

Omówiliśmy już co znaczy iść i dlaczego iść, ale jeszcze nie wiemy dokąd idź. Dlaczego nie jest napisane na przykład Idź do kraju.On przecież ma iść do kraju Izrael,  dlaczego tego nie ma. Nie ma bo to byłoby ograniczenie. Bo on ma iść do nieskończoności.

Lot

W tej parszy wspomniane mamy też Lota, zastanówmy się więc o co chodzi z tym Lotem.

Przypomnijmy sobie, że w jakimś momencie Lot został uprowadzony z domu, w których żyje i jest w niewolił tych królów. Abraham bierze ze sobą wtedy całą swoją gwardia, 318 takich pomocników i lecą na pomoc,  żeby uratować Lota. I czemu on się tak wysila dla tego Lota? Bo Lot ma nam dać Mesjasza, a Mesjasza to jak wiemy Rut.

I o co chodzi z tym Idź sobie? Jeśli Abraham jest w nas i on musi wyjść, to znaczy, że każdy z nas musi wyjść. W jakim celu mamy iść? Żeby odkryć kto ja jestem.

W parszy, o której mówimy Lech Lecha idź sobie, nasze zadanie iść do siebie wewnątrz. Dłubać w siebie sobie. Znaleźć siebie samego. Każdy musi to znaleźć, każdy musi wyjść z chesed, aby dojść do prawdy. Całe nasze zadanie według tego co mam pisze Jechezkel. Wybrać to co ważne z pochłaniającego, bo pochłaniające to są te klipot, z tymi chęciami brania dla siebie. Z tego mamy wybrać właśnie te iskry.

Bo jak wygląda cała nasza rzeczywistość? Spójrzmy na Baal Hasulama, który  przez 70 lat swojego życia 50 lat zajmował się rozwojem. Zajmował się pisaniem i napisał tyle, że nam nie wystarcza teraz 70 i więcej lat na przeczytanie tego.

Trzy linie

Bo my zajmujemy się wszystkim innym. Jesteśmy na lekcji w tej chwili i myślimy o czymś innym. Zajmujemy się jakimś słuchaniem czegoś i wtedy myślimy co jest tam w pracy, albo czemu ja w tej chwili nie gram przy komputerze. Zawsze są jakieś inne zainteresowania w tym momencie. Ja nie potrafię się skoncentrować na jednym. To jest jeden z naszych największych błędów.

Tutaj mam być 23 i pół godziny na dobę skoncentrowany na jednym, na znalezieniu kim jestem. Bo w rzeczywistości wszystko co się dzieje ze mną, niezależnie od tego jak ja to widzę? Ja mogę wtedy pracować zawsze w trzech liniach i zawsze mogę to powiązać z jednym, z jedynym z Tym który stworzył całą rzeczywistość, a ja tego nie robię. Bo ja o tym zapominam. Bo jak mam zawsze jakieś egzaminy np. w tej chwili zatrzymała mnie policja za to, że jechałam za szybko. Ja w tym momencie zapominam, że wszystko zawsze powoduje Stwórca. I to dla mnie wszystko, żeby mi ta sytuacja pomogła, a ja wszystko uważam jako problemy.

Ale jeżeli rozumiem, że wszystko można wykorzystać dla dobrego, to ja wszystko potrafię połączyć do tej prawej linii. Bo prawą linie mamy zawsze na górze, lewą na dole, a środkową najniższą. I to się powtarza we wszystkich porach roku i to się powtarza we wszystkich naszych możliwościach.

Język

Na przykład weźmy coś takiego jak Le szma i wszystko w tym języku. To jest język, który jest inny od wszystkich języków, które znamy. To jest język, który został przekazany najpierw, który powstał zanim powstała rzeczywistość.Odwrotnie do wszystkich innych języków, które powstały już jak była rzeczywistość. Dlatego ten język ma absolutnie powiązanie do całego istnienia. do całego kodu genetycznego.

Wszystko co istnieje powstało według tego języka i ponieważ to nie jest zrozumiałe powstają później różne takie głupoty jak li szma. Bo szma to jest wszystko co powstaje w naczyniu. Szma jest zbudowane z trzech innych słów. Podnieście wasz wzrok to znaczy szma po polsku.

HAWAJA

Zatem poznaliśmy tutaj co znaczą te cztery litery hawaja – szma hawaja. Hawa to jest uczucie w naczyniu, szma to jest podnieście wasz wzrok. I wtedy zrozumiesz w chochmie i będziesz mądry w binie.

Bo jeśli w dziesięciu powiedzeniach został stworzony świat, a mamy tylko 9 takich powiedzeń, to rozumiemy, że samo reszit jest tym dziesiątym powiedzeniem. Bo przed reszit, o którym jest mowa, są dwa reszit. Dwie reszujot, które powstały właśnie w nim zanim została stworzona to nasza rzeczywistą.

I jeszcze Ismael co nam przedstawia to 5 galujot i 5 galut to ma być ta ostatnia.

Brit mila.

Brit Mila to jest mamy się pozbyć orli, która z jednej strony nam przedstawia wstyd i hańbę a z drugiej strony przedstawia nam węża.I jaka różnica jest w trzech religiach, które istnieją? W chrześcijańskiej nie ma czegoś takiego, u muzułmanów istnieje brit mila, u żydów Istnieje też brit milah i prija.

Prija związana znowu jest paro z faraonem i z giluj odkrycie. To znowu mamy wspomnienie Terach czyli 620 i mamy wspomnienie do szarej Bina na których jest 50 i dlatego też wyjście z Egiptu szaarej bina wspomniany jest 50 razy. bo jest 50 szaarej bina. I brit mila  jest w czasie kiedy Abraham ma 99 lat, Ismael ma 13 lat Icchaka jeszcze nie ma.

Znaczenie liter

Teraz jak patrzymy na te wszystkie litery to rozumiemy czemu każda z liter jest na miejscu gdzie ona jest i dlaczego w Torze ich znaczenie jest w pierwszym słowie w którym występuje.

Jeżeli  np. szukamy tą ostatnią literę, tą literę taw to widzimy ją w słowie tachlit. W tym słowie znajdziemy słowo kli czyli naczynie.  A tachlit to jaki jest cel naszego życia, po co to wszystko zostało stworzone. I dlatego ta ostatnia litera znajduje się w tym słowie.

Rozszerzenie

Więc pamiętajmy tutaj. Czyn jest skutkiem zamysłu i żeby wykorzystać jedyne połączenie, które mamy pomiędzy naszym martwy i duchowym jest rozszerzenie. Dokładnie jak rozszerzenie morza w stosunku do plaży lub nocy w stosunku do dnia. Rozszerzenie jedynie słowami, wyjść z siebie do duchowego jedynie słowami, które nas łączą do duchowego.

Modlitwa jest ubraniem które prowadzi do duchowego, więc man to jest ubranie przy pomocy, którego ja chcę uzyskać stamtąd Mad. Czyli to nie jest coś w rzeczywistości co ja wykonuję, tylko to co ja pragnę.

Nasz cel

Zatem z tego, że mamy bereszit bara, to mamy dwa razy bet, a później mamy dwa razy alef Elohim et. Mamy też zrozumienie następne, które też się powtarza, że syn pierworodny. Jeżeli pamiętamy w parszach jak to było tam u lewitów. kto jest odpowiedzialny za co. To jest znowu, żeby nam pokazać, że każdy ma absolutnie tą samą szansę.

Nic co mamy w ziemskim nie ma znaczenia, bo nikt nie dostaję nigdy więcej niż może sobie z tym dać rady. Każdy dostaje dokładnie co potrzebuję żeby wykonać Lech Lacha. Znajdź kim jesteś, wybierz to co ważne z tego co pochłaniasz.

Bo bara pochodzi od słowa bar to jest coś na zewnątrz. Nawet w językach semickich bar bara to znaczy na zewnątrz. Wynoś się!  Poszukaj co jest ważne i wtedy będziesz ze mną.

Tu  nie ma jakiegoś strachu, bo sama chochma to  jest strach nic więcej. Stwórcy bać się nie ma o co, On przecież to stworzył wszystko dla mnie. I też daje mi wskazówek bez końca w każdym słowie. Nawet w pierwszym słowie z tym bereszit są tylko wskazówki.

Podwójne bet

I dlatego to bet jest podkreślone. Dlatego to bet istnieje, żeby zrozumieć i nie działać jako automat. Żeby poszukać we wszystkim co się dzieje tego co jest przed tym, bo to co jest przed tym to co ja widzę właśnie należy do duchowego. A ja się ciągle zajmuje tym efektem czyli materią.

Zadanie każdego z nas jest zmienić to mar na ram. Z gorzkiego na wysokiego, z małego parcufa do wielkiego parcufa. Bo mały jest ten który odczuwa wszystko ciemne, wszystko zamknięte, o jak mi źle. To właśnie przedstawia nam a Aw-ram.

Jeżeli patrzymy się na wszystko, na całą rzeczywistość, która została stworzona z ain to znaczy na siłę, a nie z nicości jak gdzieś tam zostało źle przetłumaczone. Aim to nie jest nicość  tylko po prostu ain i o odkrycie tego ain choć, nie o nicość. Odkrywamy tylko ain.

Pamiętajmy że reszit nigdy nie jest produktem. Produkt dopiero jak już jest przygotowany w uproszczeniu plan i przed planem jak już jest potrzeba. A na końcu jak na każdym ubraniu zawsze mamy etykietę prawda? Dlatego też to ostatnie jest zawsze tawid i mamy tachlit. Jak osiągniemy to tachlit podniesiemy wszystko do góry. Śpiesznie w naszych dniach. Amen


Śledź mnie w social mediach

Dodaj komentarz

Please Login to comment

Dodaj komentarz

  Subscribe  
Powiadom o
Tora,  18/11/18

Parsza Wejece – wyjść z fałszywej natury

W tej parszy jest bardzo dużo materiału, więc dziś wszystkiego nie otworzę. Będziemy rozważać jak wyjść z fałszywej natury. Parsza Wejece – wyjść z fałszywej natury Zaczniemy od IRA. I ci którzy w jaki sposób już dochodzą do momentu, że mogą zrozumieć co znaczy dokładnie słowo IRA. Widzą naprzeciw siebie tą potęgę, która jest niemożliwa do […]

Tora,  10/11/18

Parsza Toldot czyli następny stopień

Najpierw zaczniemy od pierwszego słowa toldot. Mówimy tu cały czas o Icchaku, więc czemu się nie nazywa ta parsza Icchak tak jak się nazywała Noach? Z tego względu, że chcą nam pokazać co jest ważne i jak wszystko sprawdzamy to według naszych toldot czyli następny stopień. Toldot czyli następny stopień     Czyli Jakow i […]