Tisza beAw – Matot i Masei


Tisza beAw – Matot i Masei

W tym roku Parsza Matot wypada dokładnie w środku okresu, który nazywa się Bein HaM’Carim czyli „pośród nieszczęść”. Okres ten zaczyna się 17 dnia miesiąca Tamuz, a kończy 9 dnia miesiąca Aw  – 15 lipca o zachodzie słońca.

Tisza beAw to święto upamiętniające zniszczenie Pierwszej Świątyni przez Babilończyków w 586 roku p.n.e. oraz Drugiej Świątyni przez Rzymian w 70 roku n.e.

Co jest takiego szczególnego w Świątyni, czemu jej zniszczenie ma takie ogromne znaczenie i dlaczego akurat teraz warto o tym mówić?

Wzgórze, na którym stała Świątynia to najważniejsze miejsce dla Narodu Żydowskiego, bo B-g wybrał to właśnie wzgórze na miejsce swojego przebywania. Świątynia ta była więc centralnym punktem w łączności człowieka z B-giem, zatem zniszczenie Świątyni to zerwanie połączenia ze Stwórcą, co z kolei doprowadziło do naszego fizycznego wygnania,

Ale dlaczego Świątynia została zniszczona? Co było tego powodem?

Pamiętamy co Stwórca powiedział do Noego: “Zła skłonność w sercu człowieka od jego młodości.” Kain, Amalek, Esaw, Korach, Bilam. Pamiętamy zwiadowców, którzy po rozeznaniu w ziemi obiecanej, do której mieli wkroczyć Izraelici, zaprzeczyli by Izrael, nawet z pomocą B-ga, był w stanie zdobyć te tereny. Z powodu ich grzechu niewiary, jaki szerzyli w obozie Izraela, B-g zapowiedział, że pokolenie, które opuściło Egipt, nie wejdzie do Ziemi Obiecanej, lecz będą tułać się po pustyni aż wymrą na niej.

U podstaw wszystkiego leży więc wybór, a wszystko zostało stworzone aby nam ten wybór umożliwić. Bo to co odróżnia zwykłego człowieka -Goja- od Żyda to właśnie wybór i Świątynia została zniszczona z powodu nieprawidłowego wyboru.

On przeto kładzie przed nami dwie drogi. Życie i szczęście, śmierć i nieszczęście. I nakazuje nam abyśmy wybrali życie miłując Go i lgnąc do Niego. Kiedy nie wykonujemy tego przykazania czeka nas rychła zagłada. Zamiast błogosławieństwa jest przekleństwo, Tisza beAw – Dzień Diabła. Goj wybiera życie ziemskie i skazuje się na przekleństwo, Żyd służy Stwórcy.

Naszym zadaniem jest więc to wszystko naprawić, odbudować Świątynię, zespawać się ze Stwórcą. Nie jutro, nie za tydzień, ale teraz. Rok 2013 stawia nas właśnie przed takim wyborem, bo czas kiedy wypada czytanie Parszy Matot i Masei dowodzi, że nie ma już czasu wygnania, lecz mamy czas Mesjasza i nie możemy pozwolić sobie na chwilę zwątpienia. Nie można dopuścić do przerwania połączenia. Człowiek musi być cały czas w gotowości, musi być gotowy na wszystko. Musi stać na straży swoich pragnień i mieć cel przed oczami.

W jaki sposób mamy pilnować połączenia?

W słowie tisza תשעה jest słowo szet .שת B-g stworzył świat właściwościami litery bet ב  Wkładając tę literę pomiędzy litery ש i ת otrzymujemy słowo Szabat שבת.

Midrasz mówi, że gdy B-g dawał Jisraelowi Torę, rzekł:

– Moje dzieci, jeżeli przyjmiecie Torę i będziecie przestrzegać moich mitzvot (mitzva to zmiana intencji z otrzymywania na emanacje), dam wam na zawsze, na całą wieczność, najbardziej cenną rzecz, jaką mam.
– Czym jest ten skarb, który nam dasz, jeśli będziemy posłuszni Torze? – zapytał Jisrael.
– Dam wam Świat, który ma nadejść.
– Pokaż nam na tym istniejącym świecie przykład Przyszłego Świata.
– Tym przykładem jest Szabat. Szabat ma smak Przyszłego Świata.

Szabat jest więc tym połączeniem. Pilnując Szabatu pilnujemy połączenia. Musimy czuć się tak, jakby Szabat trwał cały czas, a wtedy nie będzie Dnia Diabła tylko Dzień Mesjasza.

 

Facebook Comments

Related Post

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien