Dobre otoczenie – w chmurze Stwórcy

RW07C_osiol (1)
Dobre otoczenie – w chmurze Stwórcy
 
 
 

Patrząc na powyższy obrazek nie sposób oprzeć się wrażeniu, że coś jest nie tak. Otoczenie jest niezadowolone, a para małżonków za wszelką cenę próbuje się dostosować. To jest właśnie rzeczywistość, w której żyjemy. Nie mamy wpływu na to gdzie i kim się urodzimy. Człowiek jako istota stadna zmuszony jest żyć w społeczeństwie i temu społeczeństwu się podporządkować.Tego prawa człowiek zmienić nie może. Może jednak wybrać inne, lepsze dla siebie środowisko, któremu się podporządkuje i które określi jakość jego drogi i przyszły poziom. U podstaw wszystkiego leży bowiem wybór. Mogę wybrać otoczenie małostkowe, które nie zaoferuje mi nic poza marnymi uciechami tego życia lub otoczenie ludzi pragnących osiągnąć cel dzieła stworzenia. Mogę być niewolnikiem egoistycznych pragnień lub uwolnić się od wpływu egoistycznego otoczenia, wyjść z niego, wyodrębnić się.

Zastanówmy się teraz co dokładnie znaczy wyodrębnić się i jak można się wyodrębnić będąc w grupie?

Zacznijmy od pierwszego znanego nam kabalisty Abrahama, jego syna – Izaaka i jego wnuka – Jakuba.
Abraham był pierwszym, który stworzył grupę kabalistów. Jego dom był otwarty dla wszystkich. Syn jego Izaak również postępował podobnie i powiększał swoje naczynie. To naczynie reprezentuje jego żona Rebeka, która przychodzi z innego kraju.
W partzufie Abraham reprezentuje prawą stronę (hochmę) a Izaak lewą stronę (binę).
Inna rzecz ma się zupełnie z Jakubem. On reprezentuje linię środkową. On nie zajmuje się już innymi, nie przyłącza do siebie żadnych pragnień. Jest zamknięty i oddzielony i od dnia swoich narodzin ma w sobie zalążek przyszłego Israela, gdyż w przeciwiestwie do swego brata bliźniaka urodził się gładki, bez włosów.
W Księdze Rodzaju 27,11 czytamy “I powiedział Jakub do Rebeki matki swej. Oto Ezaw brat mój człowiek owłosiony, a ja człowiek gładki”.
W Torze słowo gładki zapisane jest następująco:
חלק chalak
Wiemy też, że inny zapis słowa gładki to ישר jaszar.
Dalej w słowie חלק chalak odnajdujemy słowo קל kol łatwy, prosty.
To jest właśnie zapowiedź Israela, który jest cały, gładki i prosty.

Zastanówmy się teraz czym zajmuje się Jakub? Jaka jest jego postawa?

Jakub dokonuje za każdym razem wyboru lepszego środowiska dla siebie i swojej rodziny. Najpierw ucieka od Ezawa, a potem od Lavana. Nie próbuje ich zmieniać, on im służy bez żadnej zapłaty dla siebie. Pokłania się i uniża, lecz “Widzę ja po twarzy ojca waszego, że nie jest dla mnie jak wczoraj i przedwczoraj”, dlatego ucieka. Zmienia otoczenie, bo boi się niewolnictwa. To jest właśnie to wyodrębnienie wewnątrz grupy. Nie próbuję nikogo zmieniać i naprawiać. Podporządkowuję się regułom gry, a jeśli czuję, że otoczenie ma zły wpływ na mnie zmieniam środowisko.
Widzimy tu więc zasadniczą różnicę między Lavanem a Jakubem, bo Lavan biegnie za nim tylko dlatego, że Rachela (żona Jakuba) zabrała mu jego bożki. Jego serce jest z kamienia, służy obcym bożkom. Nie biegnie po miłość, biegnie po bożki. Serce Jakuba natomiast wypełnia Stwórca. Buduje zatem kamienny kopiec (mur) i odgradza się od niego. Wyodrębnia się i nie ma już Lavan do niego żadnego dostępu, a Stwórca zmienia jego imię na Israel ישראל
Po śmierci Jakuba lud nazywany jest “synowie Izraela” a Mojżesz przemawia do synów Israela  el bnei Israel  אל בןי ישראל
Dopiero w Księdze Dewarim w pierwszym jej zdaniu Mojżesz przemawia do całego Israela:
אל כל ישראל
el kol israel

Teraz robiąc małą roszadę otrzymujemy”
אל ישר כל אל
jaszar kol
W polskim tłumaczeniu “proste wszystko”.

Przyjrzyjmy się jednak bliżej układowi liter אל ישר כל אל
 ישר כל jakby zamknięte w klamrę poprzez el אל  Cóż oznacza owo enigmatyczne el? To dokładnie to o czym mówiliśmy powyżej. Otoczenie, dwie świątynie, chmura Stwórcy, która chroni i prowadzi cały Israel, prostuje ścieżki, odgradza od złego. To dlatego Beelam nie mógł przekląć Israela. Bo w tym otoczeniu Israel jest kompletnie niewidoczny i bez skazy, zawiera w sobie imię Stwórcy, a Stwórcy przeklinać nie można.
Ponadto w wielu miejscach w Księdze Dewarim znaleźć można literę samech. Litera ta ma korzeń w słowie okrąża. Stwórca jest więc naszym cieniem, naszym prawidłowym otoczeniem.
Israelowi zaszkodzić może tylko on sam, odwracając się od Stwórcy.
Zmieniając pozycję litery alef w słowie el אל otrzymamy słowo nie לא lo. Zaprzeczenie, odwrotność, zniszczenie świątyń i muru, bo jak wspomnieliśmy na początku wszystko uzależnione jest od wyboru.
Osiągnięcie postawy Jakuba jest więc naszym celem. B-g wybrał na Israela Jakuba nie dlatego, że był wielki i mocarny, ale właśnie dlatego, że był niepozorny. Ten drugi, ten gładki. Dlatego, że Israel był wśród narodów najmniejszy. Jak też mówił o sobie Abraham “Jestem prochem i popiołem”. I też widzimy, że gdy Israel stał się zbyt liczny Stwórca go od razu zdziesiątkował. Dla Stwórcy nie ważna jest ilość, bo wtedy wygrałaby potęga narodu, a nie potęga Stwórcy.
Nie jesteśmy sobie sterem, żaglem i okrętem jak to nieraz człowiek zwykł mawiać. Nie możemy uzurpować sobie prawa do zamysłu stworzenia, prawa do siebie, bo też do siebie nie należymy. Należymy do Stwórcy.
To wyzwanie dotyczy każdego z osobna. Israel jest bowiem w każdym z nas jak i Tora została napisana bezpośrednio do każdego człowieka, opatrzona podpisem i pieczęcią autora oraz indywidualną dedykacją dla każdego.

Z dedykacją dla Narodu Israela w Tobie.

Stwórca.

Facebook Comments

Related Post

O mnie Monika Miriam Kowalczyk

Z zawodu urzędnik. Z serca i duszy artystka. Malarka, pisarka, rękodzielniczka,blogerka,copywriterka. Specjalistka od świecenia. Urodziła się 09.04.1980 roku w Radomiu. Ukończyła II Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Radomiu. Mgr administracji Wydziału Prawa i Administracji UMCS w Lublinie. Monika Miriam Kowalczyk jest laureatką XII Regionalnego Konkursu Literackiego w Radomiu, w kategorii proza. Konkurs odbył się w czerwcu 2014r. Zwycięstwo przyniosła jej kabalistyczna bajka pt. „Poszukiwacze skarbów”. W jury zasiadali Teresa Ewa Opoka oraz Adrian Szary. W styczniu 2015r, wydała ebook pt. „Eseje pisane nocą” – zbiór kabalistycznych tekstów, które od 2010r. nieprzerwanie publikuje na niniejszym blogu. 8 marca 2015r. ukazał się debiutancki tomik zatytułowany "Dalekość".

  • live

    This is really interesting, You’re an overly skilled blogger. I’ve joined your rss feed and sit up for looking for extra of your magnificent post. Also, I have shared your web site in my social networks

    • miriam

      Thank you for your comment. I am glad that my site like and produces such emotions. It is therefore important to register. Registered users will receive some kind of diary.

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien